Zweeds woonwarenhuis blijkt sociaal experiment over fake news voor documentaire

_317f0e8d-f47c-4224-bed4-3ab944e8fe4b
Het nieuws van het Zweeds woonwarenhuis in Horst blijkt een sociaal experiment voor een documentaire. Met dit experiment werd aangetoond hoe gemakkelijk fake news te verspreiden is en hoe ontvankelijk het publiek is voor dergelijke berichtgeving. Daarnaast was het doel om de kwetsbaarheid van moderne nieuwsverspreiding te onderzoeken en de impact van nepnieuws op het publiek in kaart te brengen.
Niels van Rens | 3 februari 2024 17:02 | Aangepast op 3 februari 2024 17:02
Het initiatief komt van Omroep Horst aan de Maas in samenwerking met het onafhankelijk onderzoeksbureau Digitale Opsporing.VerbazingwekkendHet bericht over de komst van een Zweeds woonwarenhuis werd strategisch geplaatst in verschillende nieuwsbronnen en op sociale media. De respons was verbazingwekkend, met een groot aantal mensen die het nieuws serieus namen en erop reageerden. Het experiment toonde aan hoe snel en gemakkelijk nepnieuws zich kan verspreiden, zelfs zonder concrete feiten om het te ondersteunen.IkeaEén van de opvallende aspecten van het experiment was het feit dat de naam van het Zweedse warenhuis, Ikea, nooit expliciet werd genoemd in het nieuwsbericht. Desondanks associeerde het publiek het onmiddellijk met de populaire meubelwinkel. Dit wijst op de kracht van suggestie en de neiging van mensen om gaten in informatie in te vullen op basis van bestaande kennis en aannames.De onderzoekers benadrukken dat het doel van het experiment niet was om mensen voor de gek te houden, maar om bewustzijn te creëren over de risico's van het verspreiden en geloven van nepnieuws. Alle afbeeldingen, teksten en persberichten zijn gemaakt door AI.Docu FabriekHet volledige proces, de lancering van het bericht, de reacties van het publiek en de uiteindelijke onthulling is vastgelegd op camera. Hiervan is een documentaire gemaakt. Deze is te zien op zondag 24 maart tijdens het Docu Fabriek Festival in ’t Gasthoês in Horst. Dit is een initiatief van documentairemaker Ruud Lenssen waarin een aantal jonge mediamakers in een periode van een half jaar een documentaire maken. Niels van Rens, hoofdredacteur van Omroep Horst aan de Maas, deed mee met het project en komt nu met de documentaire over fake news.Deze documentaire is een initiatief van Omroep Horst aan de Maas en Digitale Opsporing. De gemeente Horst aan de Maas staat hier uiteraard buiten en heeft niets van doen met het sociaal experiment

Meest gelezen

'Mongoolse Prins' Dschero Khan (96) overleden

Eric Reijnders | 30 apr 2025 14:28

Bas Gommans heeft titel Meester Boulanger behaald

Bregje Deckers | 30 apr 2025 19:42

Lees ook

Balletschool Horst danst 'Annie'

'It’s a hard knock life', 'The sun will come out tomorrow', 'Little Girls': enkele klassiekers uit d...

Weekmarkt Horst op andere locatie door kermis

De voorjaarskermis van Horst begint morgen en dat betekent dat het centrum van Horst is volgebouwd m...

Nationale Molendag, ook in Lottum

Op zaterdag 10 en zondag 11 mei is het weer Nationale Molendag, het grootste Molenfeest van Nederlan...

Openstelling kasteel Huys ter Horst

Op zondag 4 mei is het kasteel weer bewoond en te bezichtigen voor publiek.

Fotografen uit Horst aan de Maas exposeren in Panningen

Fotogroep NL-70 exposeert tot en met 11 mei eigen werk op de Markt in Panningen.

Zesde editie van Petranpad Ultra Trail en Walk

Op vrijdag 2 mei en zaterdag 3 mei 2025 start de 6e editie van de Petranpad Ultra Trail en Walk.