Het initiatief komt van Omroep Horst aan de Maas in samenwerking met het onafhankelijk onderzoeksbureau Digitale Opsporing.VerbazingwekkendHet bericht over de komst van een Zweeds woonwarenhuis werd strategisch geplaatst in verschillende nieuwsbronnen en op sociale media. De respons was verbazingwekkend, met een groot aantal mensen die het nieuws serieus namen en erop reageerden. Het experiment toonde aan hoe snel en gemakkelijk nepnieuws zich kan verspreiden, zelfs zonder concrete feiten om het te ondersteunen.IkeaEén van de opvallende aspecten van het experiment was het feit dat de naam van het Zweedse warenhuis, Ikea, nooit expliciet werd genoemd in het nieuwsbericht. Desondanks associeerde het publiek het onmiddellijk met de populaire meubelwinkel. Dit wijst op de kracht van suggestie en de neiging van mensen om gaten in informatie in te vullen op basis van bestaande kennis en aannames.De onderzoekers benadrukken dat het doel van het experiment niet was om mensen voor de gek te houden, maar om bewustzijn te creëren over de risico's van het verspreiden en geloven van nepnieuws. Alle afbeeldingen, teksten en persberichten zijn gemaakt door AI.Docu FabriekHet volledige proces, de lancering van het bericht, de reacties van het publiek en de uiteindelijke onthulling is vastgelegd op camera. Hiervan is een documentaire gemaakt. Deze is te zien op zondag 24 maart tijdens het Docu Fabriek Festival in ’t Gasthoês in Horst. Dit is een initiatief van documentairemaker Ruud Lenssen waarin een aantal jonge mediamakers in een periode van een half jaar een documentaire maken. Niels van Rens, hoofdredacteur van Omroep Horst aan de Maas, deed mee met het project en komt nu met de documentaire over fake news.Deze documentaire is een initiatief van Omroep Horst aan de Maas en Digitale Opsporing. De gemeente Horst aan de Maas staat hier uiteraard buiten en heeft niets van doen met het sociaal experiment