Van heimwee naar harmonie
“Ik ben eigenlijk drummer,” zegt Lenny Vullings, “maar ik had geen drumstel meer toen ik in Utrecht ging studeren.” Wat begon als een praktische ommezwaai, gitaar leren spelen en zingen in dialect, groeide uit tot een artistiek en emotioneel krachtveld. Zijn eerste demo-album in het Hôrster dialect ontstond haast onbewust vanuit een gevoel van gemis. “Pas toen alles klaar lag, dacht ik: hé knetter, hier zit keiveel heimwee in.” Zijn teksten, vaak scherp en poëtisch, balanceren tussen introspectie en streekhumor.
De band: Hôrs-d’Oeuvres
Die artistieke drang kreeg een collectieve vorm toen Vullings begin dit jaar besloot dat zijn nieuwe nummers te groot waren om nog solo te brengen. De zoektocht naar bandleden bracht hem bij vier muzikanten die niet alleen technisch onderlegd zijn, maar ook zijn visie delen. Gerard Gubbels, de bassist van de band, viel Vullings al op tijdens zijn allereerste optreden: “Hij zei dat hij het gaaf vond. En dat vond ik groots, want Gerard is een waanzinnig bassist”, vertelt Vullings. Hans Lenssen op drums brengt rust en souplesse. Vullings kende hem van Tres Hombres en waardeert zijn ‘losse schwung’ en flexibel denkvermogen. Duncan Spoor (toetsen) en Sjoerd Koolen (gitaar) vullen de band verder aan.
Album in de maak
Komende zomer trekken Lenny en zijn Hôrs-d’Oeuvres de studio in voor opnames van het album. Verwacht geen gelikte producties, maar een oprechte mengelmoes van rommelige rock ’n roll, zwierige swing en een vette knipoog. De eerste optredens dienen als vuurproef.
Omroep Horst aan de Maas volgt het traject van de band. De driedelige serie wordt in juli uitgezonden.