We spraken met Ronald Parren, manager Technische Dienst van Toverland, over deze ingrijpende operatie.
Een noodzakelijk onderhoudsproject
Volgens Parren is jaarlijks onderhoud essentieel voor een houten achtbaan zoals Troy. “Houten achtbanen vragen veel onderhoud en de winterperiode is het moment om dat uit te voeren,” legt hij uit. “Dit jaar pakken we het extra groot aan. Troy staat er sinds 2007, wat betekent dat hij inmiddels 18 jaar oud is. We merkten dat de baan wat ruwer begon te worden. Een houten achtbaan hoort te schokken, maar we vonden dat het nu buitensporig werd. Daarom vervangen we nu een aanzienlijk deel van de baan.”
Complexe werkzaamheden op hoogte
Het onderhoud richt zich met name op het traject vanaf de first drop, het hoogste punt van Troy, waar de snelheid en de G-krachten het grootst zijn. “Hier heeft het hout het zwaarst te verduren door de snelheid en het gewicht van de treinen,” zegt Parren. “We vervangen de acht lagen dikke houten rails aan beide zijden van de baan. Dit is een lastige klus, omdat we op hoogte werken en veel steigers nodig hebben. Daardoor is het een uitdaging om de planning strak te houden.”
Treinen
Daarnaast worden ook de achtbaantreinen onder handen genomen. “Deze worden volledig uit elkaar gehaald en gecontroleerd. Alle boutjes, moeren en lassen worden geïnspecteerd, zodat de treinen straks weer in topconditie zijn.”
Bezoekers
Volgens Parren zullen bezoekers het verschil zeker voelen. “De vernieuwde delen van de baan zullen vloeiender aanvoelen. Vorig jaar hebben we al een deel vervangen en toen merkten we dat de achtbaan zelfs een fluitend geluid maakte, wat betekent dat alles perfect op elkaar aansluit. We hopen dat we ook dit jaar weer een ‘tien’ scoren met ons werk.”
Investering
Toverland investeert flink in dit onderhoudsproject, al wil Parren geen exacte bedragen noemen. “Maar het is het absoluut waard,” verzekert hij. “Troy is en blijft ons paradepaardje. Zolang we de houten planken één voor één kunnen vervangen, kan Troy nog jarenlang blijven bestaan.”
Het park streeft ernaar om Troy op 11 april weer aan het rijden te hebben.