“We vinden het belangrijk dat onze leerlingen weten wat ze kunnen doen in een noodsituatie,” vertelt rector Nicole Koolen. “Het is soms spannend maar ze beseffen al snel hoe waardevol het is.”
'Zwaar maar wel belanrijk'In een lokaal van het Dendron College liggen oefenpoppen keurig in een rij. De instructeurs van Reanimatie Estafette Limburg demonstreert de eerste stappen: controleer de veiligheid, spreek het slachtoffer aan, bel 112 en haal een AED. Daarna gaan de leerlingen zelf aan de slag met het oefenen op de poppen. “In het begin denk je: het valt wel mee,” zegt een brugklasser. “Maar als je bezig bent, merk je dat het best zwaar is.” Ze vervolgt: “Ik zou het nog wel spannend vinden om het echt te moeten doen, maar ik weet nu wel wat ik moet doen. Dat is belangrijk.”
Jong geleerd is oud gedaanVolgens Riny Janssen-Cox van Reanimatie Estafette Limburg is het cruciaal om al op jonge leeftijd te beginnen. “De meeste reanimaties gebeuren thuis. Als jongeren weten wat ze moeten doen, al is het maar 112 bellen en de situatie beschrijven, kan dat het verschil maken. Ook kinderen van groep 7 en 8 zijn daartoe vaak al in staat.”
Gezondheid als rode draadDe reanimatielessen maken deel uit van een bredere projectweek met als thema gezondheid en leefstijl. Leerlingen krijgen workshops over gezonde voeding en bewust omgaan met verleidingen zoals vapen. “We merken dat het gebruik van vapes onder jongeren toeneemt,” zegt Koolen. “Dat vinden we zorgwekkend. We zijn een rookvrije school, ook vapen mag niet op ons terrein, maar we zien helaas dat er buiten het terrein nog wordt gedaan. Samen met de gemeente kijken we hoe we dat kunnen tegengaan.”