Volgens Peter Lalieu ontstond het initiatief in Horst aan de Maas uit de groeiende vraag naar vervoershulp. “Het is een succesverhaal dat inmiddels ook hier in Hegelsom navolging krijgt,” aldus Lalieu. Hij gaf daarnaast aan dat er een coördinatorwissel heeft plaatsgevonden: in de toekomst kunnen inwoners Stephan Peeters als coördinator aanspreken.
Aanvragen en coördinatie
In Hegelsom zijn Arno van Soest en Marie-José Erparth de planners en coördinatoren. Aanvragen kunnen via een 085-nummer worden gedaan. Via een keuzemenu komen aanvragers terecht bij een van de coördinatoren, waarna een rit wordt ingevoerd in het systeem. Vervolgens wordt een beschikbare chauffeur gekoppeld en geïnformeerd, waarna de deelnemer de gegevens ontvangt. “Wij werken volgens duidelijke voorwaarden, zodat zowel deelnemers als chauffeurs weten waar ze aan toe zijn,” licht Arno van Soest toe.
Belang voor Hegelsom
Volgens Mario van Rens, coördinator bij Hegelsoms Hulp- en Ondersteuningspunt (HEHO) is het project belangrijk voor Hegelsom vanwege de beperkte mobiliteit van veel inwoners en het gebrek aan goed openbaar vervoer. “Door als vrijwillige chauffeur op te treden, help je mensen niet alleen van A naar B, maar zorg je ook dat ze sociaal betrokken blijven,” zegt van Rens.
Ervaringen uit de praktijk
Ook wethouder Robert Martens, tijdelijk in het gips, maakte gebruik van AutoMaatje. Hij benadrukte hoe belangrijk het initiatief is voor mensen die tijdelijk of langdurig niet zelf kunnen rijden. “Je merkt echt hoe essentieel dit soort ondersteuning is om mee te blijven doen aan sociale activiteiten en zorgbezoeken,” aldus Martens.