Aandeelhouders
"Normaal gesproken zouden zulke praktijken helemaal niet toegestaan zijn. Maar hier hebben we te maken met Greenport, waarin de gemeenten en de provincie Limburg aandeelhouder zijn. Zij moeten ook de vergunningen afgeven, waardoor al snel sprake is van belangenverstrengeling. Greenport wil natuurlijk geld verdienen en dan wordt er een vergunning afgegeven die aan alle kanten rammelt", zegt John van Dooren, buurtbewoner en bestuurslid van vereniging Behoud de Parel, die zich inzet voor het behoud van de leefbaarheid in het gebied rond Greenport.
Stikstofuitstoot
Met de ‘rammelende vergunning’ doelt Van Dooren op de aankoop van een leegstaande boerderij. Voor de aanvraag van de natuurvergunning heeft de exploitant van de railterminal ammoniakrechten opgekocht van De Vliegenkamp, een voormalig agrarisch bedrijf in Velden. Door deze opkoop zou de totale stikstofuitstoot van zowel de railterminal als De Vliegenkamp op de omliggende Natura 2000-gebieden worden verlaagd. Het college van Gedeputeerde Staten oordeelde dat de uitstoot na deze zogeheten externe saldering laag genoeg was om de vergunning te verlenen.
Rechtbank
De rechtbank Limburg was het daar echter niet mee eens, tot opluchting van de bewoners. De rechter stelt dat de exploitant ammoniakrechten mag opkopen van een voormalig agrarisch bedrijf zonder vee, mits dat bedrijf aan bepaalde voorwaarden voldoet. Eén van die voorwaarden is dat het bedrijf weer opgestart zou kunnen worden zonder natuurvergunning. Daarvan is de rechtbank niet overtuigd en daarom vernietigde zij de natuurvergunning.
Bericht gaat verder onder de video