Horst
Terug

Meer ruimte voor fietsers en voetgangers: gemeente werkt aan bereikbare en veilige dorpen

0dcff308c6d954df23aa107891a3c856

De gemeente Horst aan de Maas werkt de komende jaren actief aan het verbeteren van de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid in haar dorpen.

Jelle van de Steeg |  | Aangepast op
In het vernieuwde mobiliteitsprogramma wordt meer ruimte gemaakt voor voetgangers en fietsers, terwijl de snelheid op sommige wegen al is verlaagd. Hoewel de auto belangrijk blijft, kiest de gemeente bewust voor een andere balans in het verkeer.

Zwaar verkeer
Een veelgehoorde zorg vanuit zowel de gemeenteraad als inwoners is de overlast van zwaar verkeer zoals landbouwvoertuigen en vrachtwagens in de dorpskernen. Om dit aan te pakken, is een onderzoek gestart om knelpunten in kaart te brengen en te kijken welke oplossingen mogelijk zijn. Dat gebeurt niet alleen binnen Horst aan de Maas, maar ook in samenwerking met omliggende gemeenten. Daarbij wordt nadrukkelijk gekeken naar de gevolgen van maatregelen voor het gehele gebied, zodat het probleem niet simpelweg wordt verplaatst.

Werkzaamheden aan N554
Sommige plannen laten niet op zich wachten. Zo wordt er al vooruitgelopen op het onderzoek met werkzaamheden aan de weg van Horst richting Tienray en Meerlo. Deze route – de N554 – is sinds 2023 in handen van de gemeente en verkeert in slechte staat. De weg zal opnieuw worden ingericht met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren. Tegelijkertijd moet de herinrichting ervoor zorgen dat Meerlo en Tienray minder worden belast door doorgaand verkeer. De start van de werkzaamheden staat gepland voor 2026.

Inloopavond
Inwoners die meer willen weten over de plannen voor de N554 kunnen op maandag 19 mei terecht op een inloopavond in ’t Gasthoês in Horst. Tussen 19.30 en 21.00 uur kunnen geïnteresseerden daar vragen stellen en de plannen bekijken.

Lees ook

dendron college close

Tropische hitte

Dendron hanteert tropenrooster: aangepaste lestijden, rooster toetsweek onveranderd

Vanwege de tropische temperaturen hanteert het Dendron College een tropenrooster waarbij de lessen ingekort zijn naar 30 minuten. Het rooster van de toetsweek die aan het eind van de week begint, blijft onveranderd.

wandel4daagse sevenum

Tropische hitte

Wandelvierdaagse Sevenum afgelast vanwege hitte

In Sevenum is de Wandelvierdaagse die woensdag zou starten afgelast. "Gezien de verwachte hoge temperaturen vinden wij het onverantwoord om een wandelevenement onder deze omstandigheden door te laten gaan", schrijft de organisatie.

Iain Matthews - 't Gasthoês -2

Volle hut tijdens optreden van in Horst wonende Iain Matthews

Hij scoorde een nummer 1-hit in Engeland, maar woont al 25 jaar in Limburg: Iain Matthews. Zaterdagavond gaf hij een concert in 't Gasthoês speciaal voor zijn tachtigste verjaardag.

miek en gido week 2

WK 2026

Week twee van Miek en Guido op het WK: bloedheet Houston, zweten in de pakken en een 5-1 overwinning

Na Dallas streek het WK-duo Miek van Rens en Guido Janssen neer in het bloedhete Houston, waar Oranje de tweede groepswedstrijd tegen Zweden speelde. Voor Omroep Horst aan de Maas hielden ze hun belevenissen opnieuw bij. Daarbij liepen ze ook nog een Nederlandse minister tegen het lijf.

nto peeltoernooi

Succesvol Peeltoernooi voor verschillende muziekverenigingen uit Horst aan de Maas

Muziekverenigingen uit Meterik, America, Kronenberg, Broekhuizen en Broekhuizenvorst hebben een succesvol Peeltoernooi in Meijel achter de rug. Verdeeld over twee weekenden behaalden de verenigingen in verschillende divisies waarderingen variërend van goed tot zeer goed. Ook het Nieuw Talent Orkest nam afgelopen weekend deel.

heideroosjes

Verrassingsoptreden Heideroosjes op Pinkpop, ook nieuwe tour aangekondigd

Voor het eerst in lange tijd stond punkband Heideroosjes weer op het podium. Dat gebeurde tijdens de Hoogmis van het Zuiden op Pinkpop, waar onder andere ook de Monte Corona fanfare uit Kronenberg en Träcksäck onderdeel van uitmaakten.