Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft dit onderzoek samen met de inwoners van America uitgevoerd.ResultatenHet RIVM publiceerde maandagmiddag de resultaten van het onderzoek naar de overlast en hoe dat de gezondheid van omwonenden beïnvloedt. Met achttien speciale meters zijn een jaar lang de geluidniveaus gemeten. Met behulp van een app hebben de mensen die in de buurt van het spoor wonen zelf in kaart gebracht op welke manier zij de hinder door treinverkeer ervaren.GeluidsniveauEr zijn regelmatig geluidsniveaus van boven de 70 decibel gemeten. Opvallend is volgens het RIVM wel dat er perioden zijn met zeer frequent treinverkeer, ook ’s nachts. Er zijn bijvoorbeeld metingen van 30 tot 40 treinen per nacht, waar meerdere geluidsniveaus van boven de 70 decibel worden gezien. Het gaat hierbij zowel om personentreinen als goederentreinen. Een geluidsniveau van 70 decibel wordt volgens Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) door mensen over het algemeen als irritant ervaren en kan leiden tot gezondheidsklachten. Qua niveau moet je denken aan een televisie die hard staat, een stofzuiger of meerdere personen die telefoneren.SlaapverstoringVergeleken met landelijke gegevens is er in America een hoog percentage hinder en slaapverstoring door het geluid van treinverkeer. Ook blijkt dat het aantal treinen dat per nacht langskomt sterk verschilt en de hinder daardoor onvoorspelbaar is. De inwoners melden dat ook trillingen van passerende treinen hinder veroorzaken.Oude spoorlijnDe spoorlijn, die dwars door America loopt, ligt er al sinds 1866. Toch is de overlast volgens de inwoners de laatste jaren flink verergerd, vooral door de zware goederentreinen die ‘s nachts rijden. Dat leidt tot zorgen over hun gezondheid.OplossingQua aanpak vindt het merendeel van de bevraagden dat de overheid meer zou moeten doen aan de geluidssituatie. Ze staan volgens het RIVM over het algemeen positief tegenover het idee van geluidswerende schermen langs het spoor. "Echter, de verwachtingen over de effectiviteit van deze schermen zijn niet eenduidig, vooral bij degenen die aan de hoogste berekende geluidsniveaus van treinverkeer worden blootgesteld", zegt het RIVM. De nieuwe Omgevingswet die dit jaar is ingegaan geeft volgens het RIVM meer ruimte voor lokale afwegingen met betrekking tot gezondheid en veiligheid in ruimtelijke planning.BurgerwetenschapNa vliegveld Schiphol was dit de tweede plek in Nederland waar het RIVM samen met buurtbewoners een groot onderzoeksteam vormde. Volgens het RIVM blijkt dat deze vorm van samenwerking een completer beeld geeft van de plaatselijke situatie. “Het gaf bewoners ook meer vertrouwen in het onderzoek en de resultaten daarvan."